”När posta inlägg Instagram?”
”När är det bäst att posta inlägg Instagram?” Den här frågan får jag hela tiden! Det är verkligen inte lätt att hela tiden komma på nytt innehåll som är intressant för dina följare. Jag skulle säga att allt börjar med att veta ditt syfte och vilken målgrupp du har. Börja med dessa två punkter för att sedan kunna gå vidare med en strategi som passar dig och ditt varumärke.
Här nedan delar jag några tips på hur du kan gå tillväga när du skapar och implementerar din digitala strategi.
Dela bilder på Instagram på regelbunden basis
Det är viktigt att publicera regelbundet, med extra uppmärksamhet på innehållet i Instagram Stories eller händelser. Allt för att hålla dina följare intresserade av vad du har att säga. Dessutom bör du anstränga dig för att interagera med dina följare och svara på eventuella frågor och använda Instagram direkt för att kontakta specifika personer du själv följer.
Om du vill hålla följare engagerade måste du publicera nytt innehåll regelbundet. Det betyder inte att du behöver lägga upp 10 bilder om dagen. Faktum är att posta ett inlägg om dagen – eller minst en gång varannan dag – bör vara tillräckligt ofta för att hålla dina nuvarande följare intresserade.
Det viktigaste är att när du väl postar inlägg, att publicera bilder som har hög kvalité samt med en text som ger värde till dina följare. Detta är något som Instagrams algoritm uppskattar väldigt mycket och gör att du oftare kommer upp i andra flöde.
Engagemang
Det är viktigt med ett högt engagemang på Instagram för att få fler följare. Var snabb med att svara på frågor, kommentarer och gå in på andras profiler och kommentera. Detta är något som Instagrams algoritm gillar och gör att du rankar högre. Dessutom förväntar sig de flesta användare ett snabbt svar idag – helst inom 24 timmar! Förut pratade man mycket om at kommentarer skulle ha en viss längd för att algoritmen skulle ranka dessa högre. Så är det inte längre! Nu kan du kommentera med ett par emojis och vara hemma. Huvudsaken är att det är en relevant kommentar och att den engagerar.
Användare vill se att du tar ett aktivt intresse för dem också, så om någon tar sig tid att lämna en kommentar på ett av dina inlägg, ta bara några sekunder för att tacka dem. Detta kommer att få dem att må bra och visa för alla andra att du är intresserad av vad de har att säga och därför kan leda till fler kommentarer i framtida inlägg.
Ge värde till dina följare
Instagram handlar om att ge värde till dina följare, särskilt om du vill ha mer engagemang. I detta fall bör ditt mål vara att lägga upp foton och videor som väcker någon form av känslor. Foton av hög kvalitet med många färger brukar få mest interaktioner på Instagram.
Ignorera aldrig dina mest lojala följare som regelbundet gillar och kommenterar dina foton! Det är ett säkert sätt att så småningom driva bort människor. Istället vill du få dina följare att känna sig betydelsefulla. Svara på deras kommentarer eller gå till och med in och kolla deras konto och gilla några av deras foton. Du kan använda Creator studio eller ett tredjepartsverktyg om du vill, för att spåra kommentarer och se vilka användare som interagerar mest med dig.
När posta inlägg Instagram?
Vilken tid är bäst att posta inlägg på sociala medier? Postar du bara dina Instagram-inlägg när som helst? Om så är fallet, kan du missa många likes och följare! Även om det har gjorts många artiklar om den bästa tiden att publicera, är det något som faktiskt är specifikt för dig och din publik och en generell tid som passar alla är omöjlig att säga. Du kan använda Instagram Insights för att se när din publik är online och sedan schemalägga dina inlägg runt dina följares mest aktiva perioder.
Instagram har ändrat sin algoritm under de senaste åren, vilket gör det mycket svårare för att dela inlägg så de blir synliga på Instagram. Algoritmen ger högsta prioritet till inlägg som gjorts av användarnas vänner och familj med mindre sannolikhet för att inlägg från företag läggs till i människors flöde. För att lyckas på Instagram måste du som företag spela spelet bra och det inkluderar att välja den bästa tiden att posta på Instagram. Tänk på att välja en tid då folk tittar på sina Instagram-konton men som inte sammanfaller med tiden då de flesta andra konton också laddar upp sitt Instagram-innehåll. Det är verkligen en svår balansgång, jag vet!
Testa själv!
Schemalägg dina inlägg, helst i minst en månad, under ett antal gånger (helst över 24 timmar, 7 dagar i veckan). Notera ditt engagemang under denna testperiod. Finns det några uppenbara trender – en ”bästa” tid på en ”bästa dag?
Behöver du hjälp med digitala strategier eller någon som tar hand om ditt företags sociala medier? Kontakta oss idag, vi kan hjälpa dig!