4.7

kalk marketing
hitta din idealkund

Hur du identifierar och hittar din idealkund

När jag startade mitt företag var min målgrupp vem som än ville köpa min produkt. Men när man talar till alla, talar man egentligen inte till någon. Så hur ska du då hitta din idealkund?

Genom att definiera vem du vill nå, kan du enklare hitta ditt språk för att hitta just den kunden och på så sätt börja samarbeta med dina drömmigaste klienter! Nedan kan du läsa exakt om hur du ska gå tillväga för att hitta din idealkund!

Vad är en idealkund?

En idealkund är en person eller företag vars behov möts av exakt det du kan erbjuda genom dina produkter eller tjänster. Det är också någon som du VILL arbeta med baserat på dina långsiktiga affärsmål!

Vad är ditt mål?

Genom att veta vad du har för mål med ditt företag och karriär kan du samtidigt också veta exakt vilken din idealkund är eller kanske snarare – vem hon inte är? Säg att du har som mål att omsätta 1 000 000 i år, ja men då är ett kunduppdrag på 1000 kr kanske inte aktuellt för dig? Sålla bland dina uppdrag så att ditt mål och värderingar alltid är i fokus.

Research

Gör din research på dina befintliga och tidigare kunder och ta reda på: Vilken utmaning har dina kunder? Vad behöver dom? Vilka problem finns i deras vardag som du kan hjälpa dom att lösa?

Ta reda på dina kunders demografi:

  • Kön
  • Ålder
  • Intressen och hobbys
  • Sysselsättning
  • Plats
  • Inkomst
  • Utbildningsnivå

    Se på dina befintliga och tidigare kunder, kolla på den här listan och utläs om de har något speciellt gemensamt. Är de alla VD:s? Arbetar de alla i samma geografiska region? Har de alla hittat dig på samma ställe?

Att undersöka och att skicka ut ett formulär till dina tidigare kunder kan vara ett perfekt sätt för att få relevant information. Du kan då använda den informationen för att pinpointa dina framtida kunder.

När du gör din första undersökning – börja med att ställa frågor om grundläggande demografisk information så som kön, ålder, plats mm. Använd dig av enklare verktyg som Survey Monkey, Typeform eller ett simpelt Google formulär.

Förutom den informationen, se till att ställ frågor om deras grundläggande utmaningar, problem och rädslor de har så att du bättre kan formulera dina värdefulla tjänster.

Glöm inte att fråga var dina kunder hittade dig så att du får veta vilken kanal som ger dig mest genomslag bland vilken typ av kunder.

När du samlat all den här infon kommer du att veta exakt till vem du ska marknadsföra dig, var du ska göra det och vad du ska säga!

Skapa personas

Ett användbart verktyg att använda sig av är att skapa kundpersonas eller avatars som det ibland kallas. Skapa ”personer” med hjälp av informationen du tidigare samlat in. Namn, ålder, jobb, utbildning plats mm. på så sätt blir det lättare att skapa innehåll och en copy som passar din exakta målgrupp.

Vad vill du?

Underskatta inte din egen betydelse i detta. Vad vill du? Vad tycker du är allra roligast?

Glöm inte din passion och din motivation till varför du startade ditt företag från första början. För att hålla din energi på topp måste du fortsätta tycka att ditt jobb är meningsfullt och roligt. Se därför till att arbeta med kunder och klienter som motiverar dig till detta, till att fortsätta kämpa även när det är tufft. Som inspirerar dig och ger dig glädje!

Gör en lista på vilka kunder du tyckt mest om att jobba med och varför. När har tiden bara flugit iväg? Vilka är dina styrkor? Där har du har dina svar.

Analysera

Använd dig av faktiska siffror och gräv djupare i ditt Google Analytics eller liknande mjukvara för att se vilka som har besökt din webbsida och när.

Kontrollera vilka som har handlat av dig tidigare: Beteende – Händelser eller Konverteringar – Mål eller Konverteringar – E-handel

Se vilka ämnen eller vilket innehåll dina kunder är mest intresserade av: Beteende – Sidinnehåll och sortera på Sidvisningar

Kolla basinformation kring demografin: Målgrupp – Översikt som land, stad, språk och operativsystem

Använd dig också av din statistik på dina sociala medier för att få reda på vilken åldersgrupp dina följare är i, vilken tidpunkt de flesta av din följare är aktiva, vilken stad de bor i etc.

Tjuvkika på dina konkurrenter

Se vilket innehåll de når ut med och vad som engagerar deras följare mest. Se vilka kanaler de använder, vilken tonalitet de har, hur deras webbplats ser ut mm. Den här datan kan göra stor skillnad för alla småföretagare.

Sammanfattning – så kan du hitta din idealkund :

  • Producera innehåll som löser dina kunders problem
  • Skapa personas
  • Designa produkter som dina idealkunder kommer att älska
  • Marknadsför dina produkter eller tjänster med informationen du samlat ihop

Nu har du förhoppningsvis hittat din idealkund och vet hur du ska kommunicera med dom!

Behöver du hjälpkontakta oss idag!

Dela det här inlägget