4.7

kalk marketing
sales funnel automatisera säljprocess

Sales funnel – Hur du automatiserar din säljprocess

Som egenföretagare är försäljning en stor del av ditt entreprenörsliv men det är väldigt få av oss som kallar oss för säljare. Vi tycker att det känns pushigt, jobbigt och att vi inte är någon säljar-typ. Det är dags att ändra på det nu!  Här nedan skriver vi mer om vad en sales funnel är och varför DU behöver den för att automatisera din säljprocess.

En sales funnel eller försäljningstratt är de stegen som din kund behöver ta för att slutligen köpa din produkt eller tjänst. Det handlar om att långsiktigt bearbeta kunden för att bygga upp ett förtroende och att minimera alla hinder på vägen för att din kund enkelt ska kunna handla av dig.

Så här kan stegen i en sales funnel se ut:

Steg 1. Kunden går förbi din butik eller surfar in på din e-handel.

Steg 2. Kunden håller en av dina produkter i handen eller har klickat sig in på en av dina produkter eller tjänster.

Steg 3. Kunden har valt din produkt och är nu på väg mot kassan.

Steg 4. Kunden betalar för produkten eller tjänsten och lämnar butiken.

Varje marknadsföringsdel kan vara en del av din sales funnel och din funnel kan vara spridd över flera olika kanaler. Genom att förstå din sales funnel och kundernas process kan du enklare hitta hålen, alltså platserna där dina kunder försvinner innan de har handlat och aldrig konverterat.

Dina potentiella kunder har kanske sett en av dina annonser på Google eller Facebook och har då tagit ett beslut: klicka på den eller scrolla vidare. Om personen har valt att klicka på länken och då kommit in på din hemsida, har hon tagit nästa steg i din sales funnel. Under tiden som personen surfar runt där har du möjlighet att erbjuda henne att skriva upp sig på din e-postlista. Om hon då fyller i formuläret och blir en prenumerant har du fått ditt första lead!

Du kan nu marknadsföra dig fortsättningsvis till den här personen genom att skicka email, sms eller både och. Ett lead tenderar att komma tillbaka till din webbplats fler gånger när du kontaktar de och pushar för nya artiklar, blogg-inlägg eller produkterbjudanden.

Försäljningstratten minskar ju längre in dina potentiella kunder rör sig genom den. Detta eftersom att kunden har så många möjligheter längst upp i tratten och betyder att du nu behöver rikta dina erbjudanden och meddelanden ännu mer.

Vi kikar på AIDA-modellen –  Awareness, Interest, Decision och Action.
Här krävs det att du som marknadsförare anpassar ditt tillvägagångssätt beroende på vilket steg där på.

sales funnel automatisera säljprocess

Awareness – Medvetenhet

Det här är ögonblicket då du först fångar en potentiell kunds uppmärksamhet. Det kan vara genom ett blogg-inlägg, en Google-annons eller en länk på Facebook som en vän delat. Det är här läsaren blir medveten om vem du är och vad du gör.

Interest – Intresse

När konsumenten når intresse-fasen i processen börjar hon att ta reda på mer om ditt företag och dina produkter. Hon jämför priser och överväger sina alternativ. Här är din uppgift att guida din potentiella kund – inte sälja! Visa på din expertis och hjälp henne att fatta ett välgrundat beslut och hjälp till på alla sätt du kan.

Decision – Beslut

Kunden är nu redo att ta ett beslut och köpa en produkt. Hon kanske står och vacklar mellan två olika förslag. Det är nu du kommer in med ditt bästa erbjudande! Det kan vara en rabattkod, en bonus-produkt eller fri frakt.

Action – Handling

Kunden är nu längst ner i tratten och har köpt din produkt och blir nu en del av ditt företags försäljningsprocess. Det är nu ditt framtida arbeta startar! Nu vet du att kunden är intresserad av dina produkter eller tjänster och det finns en stor sannolikhet att hon vill köpa av dig fler gånger. Fokusera på kunden och fortsätt att kommunicera med henne. Be om feedback, kom med nya erbjudanden eller information om när du finns tillgänglig.

Exempel på en sales funnel:

Steg 1. Medvetenhet
Facebook annons

Skapa en annons exempelvis ”Få en gratis coachnings-timma!”

Steg 2. Intresse
Lead

Annonsen går till din hemsida där man måste signa upp sig på din e-postlista för att få tillgång till en gratis coachnings-timma.

Steg 3. Beslut
Artikel

Skicka ett nyhetsbrev med en blogg-artikel om något av dina kunskapsområden, lägg till ett kundomdöme och skapa förtroende.

Steg 4. Handling
Erbjudande

Skicka ett nytt nyhetsbrev med ett erbjudande som går ut inom 24 timmar för att skapa en exklusivitet och något som din kund absolut inte får missa!

Nu är det bara att sätta igång! Prova dig fram och våga experimentera. Att sätta upp en sales funnel är inte svårt men tar lite tid. Men en sak är säker – den kommer att vara värd det i slutänden!

Dela det här inlägget