4.7

kalk marketing
digital marknadsföring i alingsås

Hur skapar man en Facebook pixel?

Undrar du hur man skapar och implementerar en Facebook pixel? Då ska du läsa vidare!
Om du använder Facebook-annonser – eller planerar att använda de – finns det ett nyckelverktyg som du bör använda dig av. Facebook Pixel hjälper dig att få ut mesta möjliga av din annonsbudget och samlar viktig statistik kring dina följare och människor som interagerat med dina annonser. 

Facebook-pixeln är kod som du placerar på din webbplats. Den samlar in data som hjälper dig att spåra konverteringar från Facebook-annonser, optimera annonser, bygga riktade målgrupper för framtida annonser och att marknadsföra mot personer som redan har vidtagit någon form av interaktion på din webbplats. Den fungerar genom att placera och utlösa cookies för att spåra användare när de interagerar med din webbplats och dina Facebook-annonser. 

Även om du inte tänker att du ska skapa några annonserna än är det en god idé att redan nu installera pixeln då den samlar ovärderlig statistik om dina följare som du kommer att ha nytta av framöver. 

 Innan du börjar:

  • Du måste ha en webbplats för företaget.
  • Du måste kunna uppdatera webbplatsens kod. 

 Skapa en Facebook-pixel

– Gå till fliken Pixlar i Events Manager.

– Klicka på Skapa en pixel.

– Läs hur pixeln fungerar och klicka sedan på Fortsätt.

– Lägg till ditt pixelnamn.

– Ange din webbplats-URL för att leta efter enkla konfigurationsalternativ.

– Klicka på Fortsätt. 

Lägga till Facebook-pixeln på din webbplats

När du har skapat pixeln kan du lägga till pixelkoden på din webbplats. Välj konfigurationsalternativ för att få anvisningar om hur du gör detta: 

– Lägg till pixelkod på webbplatsen manuellt

– Använd en partner-integration

– Skicka anvisningar via e-post 

Konfigurera händelser

När du har lagt till pixelbaskoden på webbplatsen kan du konfigurera händelser som mäter de åtgärder som är viktiga för dig, exempelvis ett köp. Du kan göra detta genom att installera koden manuellt eller genom att använda verktyget för händelse-konfiguration med peka och klicka-funktion. Kontrollera sedan att pixeln fungerar korrekt.

SÅ, nu har du stenkoll på hur man skapar en Facebook pixel och implementerar din på din webbplats!
Om du vill läsa fler av våra marknadsföringstips – signa upp dig på vårt nyhetsbrev!

Dela det här inlägget