4.7

kalk marketing
annonsera på facebook

Annonsera på Facebook

Ofta får jag frågor om vad man ska tänka på vid annonsering på Facebook och Instagram och därför har jag skrivit en liten lista på grundstenarna inom annonsering på sociala medier.

BUSINESS MANAGER

För att kunna annonsera på Facebook eller Instagram behöver du först och främst ha en företagssida kopplat till ditt Facebook-konto. För bästa effekt rekommenderar jag att man har en Business Manager eftersom det ger en mer precis annonsering där du kan skapa målgrupper, koppla till din Facebook-pixel och se utökad statistik.

SYFTE & MÅL

När du ska börja skapa din annons är det viktigaste att ha i åtanke vilket mål och syfte du har med annonsen. Vil du driva trafik till din hemsida, samla leads eller öka dina konverteringar så som köp på din hemsida?

BUDGET

Därefter är det dags att välja din budget. Detta kan vara knivigt och jag får ofta frågan vad man behöver lägga per dag på en annons. Min rekommendation är att lägga 50-100 kr per dag! Välj hellre en kortare period med högre budget per dag än att sprida ut annonseringen över lång tid men liten budget. Ge din annons minst en vecka för att optimera på bästa sätt!

MÅLGRUPP

I nästa steg är det dags att bestämma din målgrupp. Här är det du som vet allra bäst vad som funkar för ditt företag! Jag brukar börja med en vidare målgrupp för att med tiden snäva ner den när jag ser att den har ett bra resultat. Bestäm geografisk plats, kön, ålder och intresse för bästa matchning med din faktiska målgrupp. Facebook har ett bra verktyg som är lätt att klicka i ”utöka detaljerad inriktning” där FB själva hittar personer som kan få din annons att prestera ännu bättre.

HUR SKA DEN SE UT?

Slutligen väljer du vad du vill skapa för visuell annons. Vill du ha karusell, katalog-annons, video eller en enkel bild. Här är det helt upp till dig! Använd förhandsgranskningsverktyget som Facebook erbjuder och se hur din annons kommer att se ut på olika plattformar och optimera och beskär på bästa sätt för olika kanaler så som inlägg, stories, messenger mm.

CALL TO ACTION

Välj sedan en Call to action som stämmer överens med ditt annons-mål! Vill du att personen ska börja följa ditt konto, registrera sig på din sida eller köpa en produkt? Det finns en knapp för vad du än kan tänkas behöva!

ANALYS

För att sedan analysera ditt resultat är det återigen ditt mål du ska ha i fokus. Är antal klick relevant eller är det vad varje exponering kostar? Det finns verktyg för alla typer av resultat i Facebook så testa dig fram bland kolumnerna.

Detta är några av grundstenarna när det gäller annonsering på Facebook och Instagram. Såklart finns det mycket mer du kan göra men har du koll på detta 👆🏼 är det en bra start! Mitt bästa tips är att våga prova! Att annonsera på Facebook är fortfarande väldigt prisvärt så testa olika syften, texter och bilder och se vad som funkar bäst för ditt företag.

Har du annonserat i sociala medier någon gång?

Dela det här inlägget