A/B testar du? Om inte så borde du göra det!
När du skickar ut dina nyhetsbrev har du oftast möjlighet att A/B-testa (eller split testa) dina ämnesrader för att se vilken som funkar bäst för dina prenumeranter.
Hur funkar A/B-testning?
A/B-testning kan fungera så att verktyget du använder delar upp en viss del av dina prenumeranter – som du väljer – i 50/50. Version A skickas till ena halvan, Version B till den andra. Efter en viss tid bestäms vinnaren av vilken ämnesrad som fungerade bäst genom att räkna på vilken som fick flest öppningar. Efter det skickas den vinnande ämnesraden till resterande av dina prenumeranter.
Att mäta och följa upp
För att följa upp vilken ämnesrad som funkade bäst kan du se hur hög öppningsfrekvens de båda mailen har fått. På så sätt vet du till nästa gång vilken typ av ämne som får just dina prenumeranter att öppna dina nyhetsbrev.
Några olika saker du kan testa:
- Med eller utan emojis
- Med eller utan förnamn
- Beskrivande ämnen eller mer kryptiskt
- Långa eller korta beskrivningar
- Siffror eller inga siffror
Öppningsfrekvensen är inte enbart avgörande! Om du har en öppningsgrad på 100% men inga klick på dina länkar är det likväl inte ett bra nyhetsbrev. Tänk därför på att mäta fler nyckeltal än öppningsfrekvens.
Att A/B-testa dina ämnesrader är ett värdefullt verktyg till att förstå dina prenumeranter och vilket innehåll som engagerar de mest, utan att du behöver gissa dig fram!
Om du behöver hjälp med att ta fram en nyhetsbrevs-strategi, mallar eller utskick kan vi hjälpa dig! Kontakta oss idag på info@kalkmarketing.se